Marathon drømmen lever!

Marathon-drømmen


Drømmer du om at løbe et marathon, men er du også skræmt ved tanken om at skulle træne så uendelig meget som mange af de traditionelle marathon-programmer lægger op til?

For rigtig mange løbere er den klassiske marathondistance den ultimative drøm. At det kun bliver ved drømmen skyldes ikke kun den vanvittigt lange afstand, men også den benhårde og meget lange træning op til selve løbet. Distancen kan jeg ikke hjælpe dig med, men jeg kan give dig nogle gode råd til optræningen, og jeg har altså selv gennemført adskillige marathon på baggrund af denne træning. Det er ikke så svært, hårdt og uoverskueligt som man kunne frygte!

Intensiv træning giver resultater


Første vigtige ting som du skal lære og forstå er, at intensiv træning presser konditionen op. Det betyder at du faktisk kan træne mindre, hvis du bare træner hårdere. Det betyder at du 2-3 gange om ugen skal ud og løbe stærkt – rigtig stærkt! Ud over en traditionel intervaltræning skal du også i ugen finde tid til en intensiveret tempotræning, hvor du skal løbe med højest mulig intensitet under hele træningspasset, selvfølgelig bortset fra opvarmning og nedvarmning.

Husk udholdenheden


Den næste vigtige ting er at træne udholdenhed, dog anbefaler jeg maksimalt én time om ugen. Det er vigtigt at få løftet løbemusklernes udholdenhed og rent fysiologisk sker det ved at øge antallet af kapillærer i musklerne, ligesom der også skal dannes flere små energistationer. Lange rolige løbeture er en ganske udmærket måde at øge udholdenheden på, men du opnår mindst lige så meget ved at splitte den lange løbetur op i to og løbe en morgentur og en aftentur på samme dag.

Bliv mentalt klar!


En stor del af at gennemføre et marathon er den rette mentalitet, og den kommer ikke af sig selv! Det er utrolig vigtigt at forberede sig psykisk til det lange løb og den hårde træning, og mit bedste råd er at gennemføre nogle mindre løb, så du kan vænne hjernen til udfordringen og lad os bare være ærlige – udmattelsen og smerten på de sidste kilometer. Det er selvfølgelig også vigtigt at blive vant til alle de praktiske ting som ruten, andre deltagere, toiletbesøg, atmosfæren, tilskuere, væske osv.

Den afgørende hvile


Selv den bedste og mest udfordrende træning bærer først frugt, når du får hvilet da kroppen skal fordøje og bygge sig selv op igen. Det er lige præcis her hvor mange bare kører løs i begyndelsen, og det resulterer næsten altid i skader. Det er jo ikke kun træningen som presser din krop men også din travle hverdag med børn, arbejde, hus osv. Forkæl dig selv med en omgang massage, en yogatime, eller en tur i spaen eller svømmehallen med ungerne, for det er ikke alene ren afstresning men kan også betyde direkte fremgang for din form.

Dette var mine indledende råd til hvordan man opnår sin drøm om at løbe et marathon. Følg med på bloggen og få flere råd, for der er mange flere ting som spiller ind og som skal på plads, før du er klar til løbet. Eksempelvis skal vi snakke meget mere om kost og løbeudstyr, men i mellemtiden kan du finde flere informationer om løbesko og løbeudstyr her eller også kan du besøge Asics og NewLine.

God fornøjelse med opstarten!

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Ernæring, Inspiration, Intervalløb, Løbesko, Løbestil, Løbetøj, Løbetræning, Marathon, Mentalitet, Tempoløb, udholdenhed og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Marathon drømmen lever!

  1. Pingback: Lone Hall's Blog

  2. Pingback: Pas på de store portioner « Sport og Motion

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s